Opublikowano

RELACJE MIĘDZY KOBIETĄ A MĘŻCZYZNĄ NA WYJĄTKOWEJ WYSTAWIE WE FRANKFURCIE

naglowek art

Od 24 listopada do 19 marca 2017 roku w Städel Museum we Frankfurcie można podziwiać wyjątkową wystawę, poświęconą ponadczasowemu motywowi, jakim są relacje pomiędzy kobietą a mężczyzną oraz ich obecność w sztuce.

Wystawa nosi nazwę „Bitwa płci. Od Franza von Stucka do Fridy Kahlo” i prezentuje damsko-męskie relacje oraz role płci uwieczniane w sztuce od końca XIX wieku aż do czasu zakończenia II wojny światowej. Ponad 150 prac malarskich, rysunkowych oraz rzeźbiarskich udowadnia jak kontrowersyjnie i emocjonalnie artyści postrzegali ów temat, wykorzystując go często, jako pretekst do rozmaitych rozwiązań artystycznych. Część z twórców w swoich dziełach wyolbrzymiała temat płciowości, inni silnie walczyli ze stereotypami, posługując się często groteską, jeszcze inni zaś skupiali się na wewnętrznej i emocjonalnej warstwie relacji męsko-damskich.

1b803848260d87c6025eec06dd3bd116
Edvard Munch, „Wampir”, 1916

Prezentowane na ekspozycji prace należą do kolekcji Städel Museum, część z nich pochodzi również z innych instytucji. Są to m.in. niezwykłe dzieła Edvarda Muncha, Max Liebermanna, Franza von Stucka, Auguste’a Rodina, Hannah Höch, Édouarda Maneta, Gustava Klimta, Otto Dixa czy Fridy Kahlo. Jak przekonują kuratorzy wystawy, Felicity Korn i dr Felix Kramer: „Szczególnie ważne było dla nas, aby na wystawie pokazać prace zarówno kobiet jak i mężczyzn, rzucając tym samym jak najwięcej światła na skomplikowane i naładowane emocjami relacje między kobietami i mężczyznami.”

1.-lady-with-fan-1918
Gustav Klimt, „Kobieta z wachlarzem”, 1918

Na podzielonej na 12 rozdziałów wystawie zaprezentowano różnorodne dzieła, począwszy od mitologicznych przedstawień Gustave Moreau, aż do fantastycznych i surrealistycznych prac. Relacje męsko-damskie zostały tu przedstawione w kontekście historycznych i społecznych przemian: od początków ruchu kobiecego w drugiej połowie XIX wieku, przez debaty i kontrowersje dotyczące płci, które charakteryzowały Republikę Weimarską, aż do końca II wojny światowej. Jako punkt wyjścia wystawa przyjmuje pojawienie sie pod koniec XIX w. coraz to większej liczby kobiecych głosów domagających się równego traktowania oraz obywatelskich praw, co również miało wyraźny wydźwięk w sztuce.

 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *