Aktualny numer #36


Chcesz kupić aktualny numer? Kliknij i przejdź do sklepu AiS

Z radością oddajemy w Wasze ręce najnowszy, 36 numer kwartalnika Artysta i Sztuka – prawdziwa uczta dla miłośników sztuki! Tym razem przygotowaliśmy dla Was wyjątkowe artykuły i inspirujące historie, które rozpalą Waszą wyobraźnię.

W najnowszym numerze czekają na Was fascynujące sylwetki artystów, takich jak Aga Osak, Pola Sam, Anna Jagodova, Ivo Birkenmajer, Andrzej Olczyk, Dawid Zdobylak, a także utalentowani artyści zagraniczni, jak Edward Povey i Brad Kunkle. Odkryjcie, jakie emocje i przemyślenia wnoszą do świata sztuki.

Nie możemy zapomnieć o wielkich mistrzach! W numerze przedstawiamy wyjątkowy artykuł o Bert Morisot – jednej z najważniejszych postaci impresjonizmu, oraz fascynujące spojrzenie na twórczość Hieronima Boscha.

Dodatkowo, przygotowaliśmy tekst o konstruktywizmie – kierunku artystycznym, który zmienił oblicze sztuki. Dowiecie się więcej o jego filozofii, założeniach i wpływie na sztukę współczesną.

Nie mogliśmy też pominąć najciekawszych wydarzeń kulturalnych. Przybliżamy Wam wydarzenia, które zaskakują i inspirują, abyście mogli być na bieżąco z aktualnymi trendami w świecie sztuki.

Najnowszy numer Artysta i Sztuka jest dostępny na naszej stronie internetowej. Zapraszamy Was do zanurzenia się w tę artystyczną podróż i czerpania inspiracji z niezwykłych dzieł. Dołączcie do naszej społeczności i podzielcie się swoimi wrażeniami!

Zapraszamy do inspirującej lektury!

Kwartalnik dostępny jest na naszej stronie WWW, a także w sieci salonów Empik.

W numerze

DIORAMA SOMNAMBULICZNEJ ŚMIERTELNOŚCI

Malarstwo Edwarda Poveya zachwyca starannością wykonania, każdy detal kompozycji jest u niego głęboko przemyślany, postacie na obrazach mają delikatną, półprzezroczystą skórę, pod którą widać drobne żyłki i przebarwienia, a niektóre fragmenty kompozycji artysta z rozmysłem pozostawia z widocznym szkicem, tak jakby chciał pozostawić w obrazie ślad poszukiwań idealnej kompozycji. Jego obrazy są jak szarady, a to sprawia, że artysta przenosi widza w tajemniczy świat rozpięty między bólem a błogością, między zachwytem nad pięknem a ideą przemijania.

Edward Povey, Table, olej na płótnie, 200 x 200 cm, 2022
Edward Povey, Table, olej na płótnie, 200 x 200 cm, 2022

KOBIETA JAKO NIESKOŃCZONE

ŹRÓDŁO INSPIRACJI

W malarstwie Anny Jagodovej możemy znaleźć doskonały warsztat, idealną draperię tkanin, symbole mitologiczne, ale przede wszystkim kobiety. Raz są przedstawione w odważnych, erotycznych wręcz pozach, a innym razem jako powściągliwe i subtelne. Wszystkie zaś łączy jedno, aura tajemnicy i ich historia opowiedziana za pomocą symboli i niedomówień.

Anna Jagodova, Perełka, olej na płótnie, 60x50 cm, 2019
Anna Jagodova, Perełka, olej na płótnie, 60×50 cm, 2019

TRANSMUTACJA ZŁOTA W SZTUKĘ

ALCHEMIK WŚRÓD MALARZY – BRAD KUNKLE

Brad Kunkle w swych obrazach portretuje głównie kobiety na tle przyrody, stosując zgaszoną i ograniczoną kolorystykę łączoną z aplikacjami z metali szlachetnych. Ten zabieg uszlachetniania kompozycji sprawia, że obrazy mają nieco surrealistyczną aurę rozpiętą między estetyką ikony a tradycyjnym malarstwem olejnym.

Brad Kunkle, The Hand and The Heart, olej z płatkami srebra na drewnie, 61 × 46 cm, 2020
Brad Kunkle, The Hand and The Heart, olej z płatkami srebra na drewnie, 61 × 46 cm, 2020

TAJEMNICA OBSYDIANOPOLIS

Tajemnica jest niewątpliwie słowem kluczem w twórczości Poli Sam. Odnosi się ona do mistycznego miasta Obsydianopolis, jego mieszkańców, czasu i przestrzeni, w jakiej się znajdują, ale nade wszystko do samej autorki. Jednym z najlepszych komentarzy, które powinny widzowi towarzyszyć podczas podziwiania dzieł Poli Sam, są słowa Alberta Einsteina: „Najpiękniejszą rzeczą, jakiej możemy doświadczyć, jest oczarowanie tajemnicą. Jest to uczucie, które stoi u kolebki prawdziwej sztuki i prawdziwej nauki. Ten, kto go nie zna i nie potrafi się dziwić, nie potrafi doznawać zachwytu, jest martwy, niczym zdmuchnięta świeczka”.

Pola Sam, Taniec w Obsydianopolis, akryl na płótnie, 100 × 160 cm, 2023
Pola Sam, Taniec w Obsydianopolis, akryl na płótnie, 100 × 160 cm, 2023

NAJLEPSZY OBRAZ JEST PRZEDE MNĄ

Mówi, że maluje czas i to widać na jego obrazach, gdzie barokowe zdobienia łączy z abstrakcjonizmem. Są też widoczne w pracach artysty elementy realizmu magicznego, któremu jednak zaprzecza, bo nie chce być zaszufladkowany. Nie podważa swojego bogactwa intelektualnego, które zdobył dzięki ciekawemu środowisku, z jakiego pochodzi, a także własnym zainteresowaniom, co pozostawia niewątpliwy ślad w jego malarstwie. Jest ono jak podróż po niezwykłych miejscach, epokach i ludzkich wytworach…

Iwo Birkenmajer, ALC IXH XAN, olej na płótnie, 23,5 × 19,5 cm, 2014
Iwo Birkenmajer, ALC IXH XAN, olej na płótnie, 23,5 × 19,5 cm, 2014

MALUJĄC CAŁĄ SOBĄ

Aga zaprzyjaźniła się z nieodzowną zasadą życia – wszystko ulega zmianie. Akceptując proces swojej, nieustannej, wewnętrznej przemiany, zapisuje w dziełach teraźniejszą siebie. Próbując coraz to nowszych stylów, form i narzędzi prezentuje odbiorcom rzeczywistość bez filtra. Zwolenniczka niepodręcznikowych opinii w sferze sztuki niechętnie tłumaczy się ze swoich wizji, za to w rozmowie przybliża nam etapy osobistego artystycznego rozwoju i poszukiwań.

Agnieszka Osak, Zapach życia, olej na płótnie, 70 × 90 cm, 2020
Agnieszka Osak, Zapach życia, olej na płótnie, 70 × 90 cm, 2020

PATRZĄC Z BLISKA

Andrzej Olczyk czerpie z natury i szczegółowości życia. W skład jego warsztatu wchodzą liczne cykle, tworzone przeróżnymi stylami, a od rana rozbrzmiewa w nim muzyka klasyczna, przy pomocy której Andrzej buduje swój wewnętrzny klimat twórczy. Artysta uważa, że dopóki ludzie poszukują, kontemplują, “schylają” się do świata małych elementów życie ma sens. W swoich pracach poświęca się przede wszystkim drobiazgom, które otaczają człowieka na co dzień i tworzy z nich głównych bohaterów obrazów.

Andrzej Olczyk, Rozważania introwertyczne I, olej na płótnie, 110 × 90 cm
Andrzej Olczyk, Rozważania introwertyczne I, olej na płótnie, 110 × 90 cm

MALARSTWO MELANCHOLII I TAJEMNICY

Prace Dawida Zdobylaka zachwycają nastrojowością i świetnym warsztatem artystycznym. Malarz w niezwykle umiejętny sposób przenosi widza w tajemniczy i nierzadko niepokojący świat natury, opowiadając przy tym intymną historię o emocjach i przeżyciach człowieka.

Dawid Zdobylak, Stanął w ogniu nasz wielki dom, olej, płotno, 62 x 64 cm 2022
Dawid Zdobylak, Stanął w ogniu nasz wielki dom, olej, płotno, 62 x 64 cm 2022

MALARKA WYIDEALIZOWANEGO ŻYCIA

Sytuacja artystek w XIX wieku nie wyglądała lepiej niż sytuacja wszystkich kobiet. Mimo iż decyzja o poświęceniu się sztuce najczęściej nie natrafiała na rodzinny opór (a wręcz przeciwnie, artystyczne zdolności były wcześnie wykrywane i pielęgnowane), to jednak istniała zasadnicza różnica pomiędzy rozwijaniem pasji przez dziewczynę z dobrego domu a pracą twórczą artysty. O ile to pierwsze po części należało do jej wykształcenia, o tyle profesjonalizm wiązał się z instytucją akademii, na którą kobiety wstępu nie miały. Oficjalnym powodem zakazu była konieczność studiowania nagiego modela. Dla porównania: mniej rozwijającego zajęcia – modelowania, ówczesny rygoryzm obyczajowy kobietom nie zabraniał.

Berthe Morisot, Młoda dziewczyna w parku, Musée des Augustins, Tuluza, 1890-93
Berthe Morisot, Młoda dziewczyna w parku, Musée des Augustins, Tuluza, 1890-93

HIERONIM BOSCH – MORALISTA CZY NIE?

Jeden z największych wizjonerów malarstwa, jego obrazy piekła, pełne katastrofy i surrealizmu, do dzisiaj pobudzają wyobraźnię miłośników sztuki i sprawiają, że pomimo wieków nadal pozostaje w gronie najbardziej oryginalnych postaci w historii sztuki.

Hieronymus Bosch, Pokłon trzech króli, obraz olejny, 138 x 138 cm, około 1495
Hieronymus Bosch, Pokłon trzech króli, obraz olejny, 138 x 138 cm, około 1495

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz