Aktualny numer #23


 

Chcesz kupić aktualny numer? Kliknij i przejdź do sklepu AiS

Za oknami jesień, a to oznacza, że przyszedł czas na kolejną odsłonę Waszego ulubionego kwartalnika. Jeśli szukacie lektury na pogodę i niepogodę, to właśnie ją znaleźliście.

W najnowszym numerze odwiedziliśmy pracownię Anny Wypych, silnej i niezależnej artystki, która z powodzeniem i satysfakcją realizuje swoje pasje „na pełen etat”. Następnie wybraliśmy się w plener z Michałem Jasiewiczem, akwarelistą, który choć z zawodu jest architektem, większość czasu poświęca obecnie swojej pasji, jaką jest malarstwo. Daniel Pawłowski opowie nam o swojej miłości do antyku i zaprezentuje malarski warsztat, który zachwyci Was dbałością o liczne detale. Kolejny artysta, Daniel Pielucha, poprzez swoje symboliczne malarstwo, przybliży nam określenie nadrealizmu polskiego. W magazynie staramy się prezentować też artystów z poza granic kraju, więc i tym razem wybraliśmy się do Stanów Zjednoczonych, aby odwiedzić pracownię Steve’a Millsa. Jego nazwisko na stałe zapisało się na liście najlepszych współczesnych hiperrealistów. W najnowszym numerze zobaczymy też malarstwo Sylwestra Stabryły,  które skupia się na temacie człowieka, a Mateusz Maliborski, zabierze nas w świat muzealnych przestrzeni, uwiecznionych na jego płótnach. W cyklu street art, spacerując ulicami miast, będziemy podziwiali prace Wojciecha Kołacza – Oteckiego. Na koniec naszej podróży, trafimy do Francji, dokładnie Paryża, gdzie żył i tworzył Tadeusz Makowski, który był artystą nieustannie poszukującym indywidualnych i oryginalnych środków malarskiej ekspresji oraz wstąpimy do Luwru, gdzie odkryjemy ogromne zbiory tego muzeum. Nie zabraknie też newsów ze świata sztuki.

Życzymy udanej i inspirującej lektury!

W numerze

MALARSTWO, JAKO SKUTEK UBOCZNY MYŚLENIA

Hiperrealizm z elementami surrealizmu – tak Anna Wypych definiuje swoją twórczość, której nieobce są także filozoficzne pierwiastki i głębokie przemyślenia. Ta silna i niezależna artystka wie doskonale czego chce, z powodzeniem i satysfakcją realizując swoje pasje „na pełen etat”.

Anna Wypych obrazy, hiperrealizm, relizm, malarka, malarstwo
Anna Wypych, Blue, olej na desce ikonowej, 50 x 70 cm

GRY ZE ŚWIATŁEM

Choć z zawodu jest architektem, większość czasu poświęca obecnie swojej pasji, jaką jest malarstwo. Pejzaże Michała Jasiewicza łączą w sobie nieprzewidywalność akwareli ze starannym przedstawieniem detali, oddając przy tym unikalny nastrój krajobrazów, w których pierwsze skrzypce niemal zawsze odgrywa światło.

Michał Jasiewicz, Mroźny dzień nad Sekwaną, akwarela, 55 x 72 cm

Z PASJI DO SZTUKI, Z MIŁOŚCI DO ANTYKU

Jego malarski warsztat zachwyca, a dbałość o liczne detale i szczegóły budzi wielki podziw. W swoich pracach Daniel Pawłowski upodobał sobie zwłaszcza świat antyku, który jest dla niego inspiracją do kreowania osobistych wyobrażeń i wizji z pogranicza rzeczywistości i marzeń.

Daniel Pawłowski obrazy, na sprzedaż, antyk, realizm, malarz, artysta
Daniel Pawłowski, Jestem winien duszę, olej na płótnie, 150 x 100 cm

RZECZYWISTOŚĆ TKWI W SZCZEGÓŁACH

Nazwisko Steve’a Millsa na stałe zapisało się na liście najlepszych współczesnych hiperrealistów. Jego obrazy przekraczają granice malarstwa, przypominając do złudzenia fotografie. Mistrzowskie wykorzystanie faktury sprawia jednak, że pokazują o wiele więcej, niż można uchwycić na zdjęciu. W czym tkwi tajemnica ich piękna?

Steve Mills hiperrealizm, hiperrealizm
Steve Mills, Retro, olej na płycie, 100 x 152 cm

DANIEL PIELUCHA. NADREALIZM POLSKI

Daniel Pielucha w swoim symbolicznym, krążącym wokół tematu polskiej tożsamości malarstwie, ukazuje swoisty, nacechowany duchowością i żywiołowością świat. Artysta, śladami Jerzego Dudy-Gracza, rewiduje przeszłość, żeby ocalić ją przed zapomnieniem.

Daniel Pielucha, daniel pielucha obrazy, nadrealizm, nadrealizm polski
Daniel Pielucha, Zatruta studnia – autoportret, olej na płótnie, 100 x 200 cm

MUZEUM W LUWRZE, CZĘŚĆ II

W drugiej części naszej podróży po Luwrze przybliżamy wyjątkowe i bezcenne dzieła sztuki światowej. Zbiory muzealne liczą aż 380 tysięcy eksponatów, a ponad 35 tysięcy prezentowanych jest w obszernych przestrzeniach pałacowych, podzielonych na kilka tematycznych sekcji.

Jean A. D. Ingres, Kąpiąca się, 1808 r.
Jean A. D. Ingres, Kąpiąca się, 1808 r.

WOLĘ WSZYSTKO NIŻ PRZECIĘTNOŚĆ – TADEUSZ MAKOWSKI

Żyjący i tworzący głównie w Paryżu, Tadeusz Makowski był artystą nieustannie poszukującym indywidualnych i oryginalnych środków malarskiej ekspresji. Jako twórca o wielu talentach, w Polsce został doceniony dopiero po śmierci, pod koniec lat 50. XX wieku, kiedy badaczka jego twórczości, Władysława Jaworska natrafiła w paryskim antykwariacie na jego „Pamiętnik”, a wraz z nim na niezgłębioną skarbnicę wiedzy o artyście.

Tadeusz Makowski, Autoportret, 1917-1921, Muzeum Narodowe w Krakowie artysta i sztuka 23
Tadeusz Makowski, Autoportret, 1917-1921, Muzeum Narodowe w Krakowie

OTECKI: NIE LUBIĘ MIASTA

Mural w przestrzeni miasta nabiera stałego kontekstu, który zmieni się o tyle, o ile zmieni się jego otoczenie. Jakiego znaczenia nabierają w nim malowidła przywodzące na myśl, te które znamy ze ścian jaskiń, powstałe tysiące lat temu? Dla samego artysty być może są wyrazem tęsknoty za tym co pierwotne – silnym powiązaniem człowieka z naturą. Jak przyznaje, choć tworzy w mieście, nie lubi go. Dziś te magiczne obrazy stają się integralną częścią przestrzeni miejskich.

Wojciech Kołacz – Otecki, street art artysta isztuka 23
Wojciech Kołacz – Otecki, Świdnica, fot. Łukasz Podgórski

Z WIZYTĄ W MUZEUM

Prace Mateusza Maliborskiego składają się na bardzo dyskretny i intymny świat prezentujący muzealne i galeryjne przestrzenie. Artysta przedstawia swoich bohaterów na ogół podczas kontemplacji i oglądania dzieł sztuki. Jego obrazy, niczym fotograficzne kadry z ukrycia, doskonale oddają atmosferę spokojnego zwiedzania w sytuacji chyba najbardziej pożądanej – bez tłumów i denerwującego ścisku.

Mateusz Maliborski, Muzeum LXVI, 100x80 cm, olej, płótno, artysta i sztuka 23
Mateusz Maliborski, Muzeum LXVI, olej na płótnie, 100 x 80 cm

BIESZCZADZKI ASCETA

Niektórzy nie muszą rzucać wszystkiego i wyprowadzać się w Bieszczady, ponieważ już w nich mieszkają.  Kim są malarze, którzy tworzą w Sanoku? Jaki jest ich stereotyp, a jak jest naprawdę? Malarstwo Sylwestra Stabryły to twórczość, która magnetyzuje, intryguje i przyciąga. Malarstwo, które osłania i odsłania ludzkie przywary. W jego epicentrum od początku znajduje się człowiek.

Sylwester Stabryła,Twórcze odzyskiwanie, artysta i sztuka 23
Sylwester Stabryła, Twórcze odzyskiwanie, olej na płótnie, 120 x 150 cm

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz