Aktualny numer #33


Chcesz kupić aktualny numer? Kliknij i przejdź do sklepu AiS

Z wielką radością oddajemy w Wasze ręce wyczekiwany, 33 numer kwartalnika „Artysta i Sztuka”. Lekturę rozpoczynamy refleksją Michała Kołpanowicza, który przygląda się historii pomników, procesom ich powstawania, ale też zrzucania z piedestałów. Kolejno w cyklu Wielcy Artyści mamy dla Was aż dwa ciekawe teksty, w których przybliżamy twórczość Jeana-Auguste’a Dominique’a Ingresa oraz Jana Stanisławskiego. O swojej miłości do starego papieru i niezwykłych kolażach opowie nam Jana Sojka, natomiast Someart zabierze nas prosto na ulice miast, gdzie znajdują się jego rozpoznawalne, czarno-białe murale. W numerze czeka na Was także spotkanie z wyjątkową fotografią autorstwa Mateusza Żurowskiego, który za pomocą analogowego sprzętu wprowadzi Was w bardzo zmysłowy nastrój. Jak zawsze nie zabraknie także rozmaitego, świetnego malarstwa. Monika Siwiec opowie o swoich barwnych, dynamicznych pejzażach, a hiszpański akwarelista Eudes Correia zaprezentuje proste i jednocześnie doskonałe portrety, przedstawiające ludzi napotykanych na ulicy. W świat subtelności i kwiatowego piękna wprowadzi niewątpliwie malarstwo Zbigniewa Kopanii. Natomiast obrazy Michała Klimczaka, ulokowane niejako na przeciwległym biegunie, ukażą imponująca, chociaż katastroficzną wizję końca świata. Teksty dopełnia przybliżenie sylwetki malarza Bruno Altamayera, który w swojej twórczości dotyka m.in. problemów związanych z zagadnieniami ekologii i humanizmu. W numerze prezentujemy również kilka ciekawych wystaw, które miejmy nadzieję, będziemy mogli wkrótce ponownie zobaczyć na żywo.

Kwartalnik dostępny jest na naszej stronie WWW, a także w sieci salonów Empik i InMedio.

Zapraszamy do inspirującej lektury!

W numerze

PORTRETY BOHATERÓW ULICY

Malowanie farbami wodnymi pozwala Eudesowi Correia’rze uchwycić ulotne piękno chwili i podkreślić nastrój portretowanych postaci. To jednak nie wystarcza rasowemu gawędziarzowi, który poprzez wizerunki cieszących się życiem ludzi pragnie opowiadać ciekawe historie. Z jakiego jeszcze powodu brazylijski akwarelista tworzy oryginalne portrety ulicznych bohaterów?

Eudes Correia, Old friends, akwarela na papierze, 56 x 76 cm

MAGIA OBRAZÓW PACHNĄCYCH PEONIAMI

Wykorzystanie eksperymentalnych technik tworzenia i doświadczeń wyniesionych z planu filmowego sprawia, że martwe natury Zbigniewa Kopani wykraczają poza hiperrealistyczną konwencję. Zastosowanie efektu trójwymiarowości, mistrzowskie operowanie światłem oraz precyzja w ukazywaniu detali pozwalają artyście kreować niemal sensualne kompozycje z kwiatami. Jakie jeszcze tajemnice kryją w sobie sugestywne obrazy z peoniami?

Zbigniew Kopania, Peonie w kwadratowej przestrzeni, olej na płótnie, 100 x 100 cm

DRUGIE SPOJRZENIE

Zawsze poruszałem się pomiędzy skrajnościami: namiętnością i niezadowoleniem, tęsknotą za ludźmi i samotnością, pragnieniem światła i pożądaniem cienia, między aniołem a bestią. Bruno Altmayer.

Bruno Altmayer, AVM, z cyklu Apokalipsa zwierząt, środkowa część tryptyku, olej na płótnie, 146 x 75 cm

PEJZAŻE KOŃCA ŚWIATA

Gęsty pył rozrzedza się, odsłaniając opustoszałe miasta, pozbawione zwierząt lasy i rozległe połacie suchych traw. W oddali, pośród rozbitych maszyn i wznoszących się ku niebu ruin, majaczy sylwetka ostatniego wędrowca, który samotnie przemierza wymierający świat. Dystopijne grafiki Michała Klimczaka to jednak coś więcej niż efektowny obraz zagłady. To także studium mrocznej strony człowieka, w której zapisana jest autodestrukcja mogąca zniszczyć naszą cywilizację.

Michał Klimczak, New day under new sky, fotomontaż

JEAN-AUGUSTE-DOMINIQUE INGRES

XIX wiek był okresem burzliwych zmian – rewolucja francuska odcisnęła piętno nie tylko na życiu codziennym Francuzów, ale również na twórczości artystów. Jednym z artystów rozwijających swoje zdolności w tym burzliwym okresie był Jean-Auguste-Dominique Ingres – malarz, który przez całe życie próbował w swojej twórczości osiągnąć nieosiągalne – formę idealną.

Ingres J, Kąpiąca się, 1808, Luwr, Paryż

MAŁE WIELKIE PEJZAŻE

Jeden z najwybitniejszych pejzażystów polskich. Wielki ciałem i sercem, pełen entuzjazmu do sztuki i otaczającego go świata. Nikt tak jak Jan Stanisławski nie potrafił malować natury, odsłaniając jednocześnie najskrytsze stany emocjonalne i uczucia z  głębi duszy.

Jan Stanisławski, Ule na Ukrainie, 1895, Muzeum Narodowe w Krakowie

TĘSKNOTA DRUKOWANA NA STARYM PAPIERZE

Zawsze byłam otoczona reliktami przeszłości. Czuję ogromną wdzięczność i radość, że mogę używać przedmiotów, które kiedyś należały do moich bliskich. Stare kartki papieru są dla mnie najważniejsze. To od nich zaczynam proces tworzenia. Te nieprawidłowości na starym papierze to przecież my sami. O fotografiach, nocy i tęsknocie opowiada Jana Sojka.

Jana Sojka, Fragment Nocy, druk na starej pocztówce i olej, 2020

MURALE JAK GRAFIKA

MONOCHROMATYCZNA TWÓRCZOŚĆ SOMEART

Styl artysty od pewnego momentu rozwijany jest świadomie. Na początku kształtowały go okoliczności. Tak było w przypadku czarno-białych murali Somearta. Jako początkujący twórca, wówczas jeszcze student, musiał zrezygnować z kolorowych farb ze względów finansowych, potem świadomie odszedł od koloru. Dziś jego charakterystyczne murale i plakaty są rozpoznawalne nie tylko w polskich miastach.

Someart, Praca wykonana dla Lunar Cable Park Cuevas del Almanzora, Hiszpania, 2019

BARWNE WSPOMNIENIA Z PODRÓŻY

Malarstwo to dla mnie nierzeczywistość, którą możemy zobaczyć i dotknąć. Możliwość przekazania drugiej osobie swoich uczuć, wrażeń i myśli, w sposób całkowicie bezsłowny. To jednocześnie oderwanie się od przyziemnych spraw dnia codziennego. O pełnych dynamizmu i energii, wibrujących obrazach rozmawiamy z Moniką Siwiec.

Monika Siwiec, Wspomnienie lata, olej na płótnie, 90 x 70 cm

ŚWIATŁO I MAGICZNY PYŁ

Mateusz Żurowski fotografuje dopiero od dwóch lat, ale publikowane w sieci zdjęcia od samego początku cieszą się ogromną popularnością i zbierają niezliczoną ilość zachwytów. Jego prace są magiczne, posiadają niezwykły nastrój i zdradzają ogromny talent twórcy.

Mateusz Żurowski, American Dream, 2020

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz