Dzieło „Ekstaza św. Franciszka” El Greca, jednego z najważniejszych artystów w historii sztuki przeszło gruntowną konserwację wykonaną przez zespół specjalistów z Muzeum Narodowego w Krakowie. Obraz ten, pochodzący ze zbiorów Muzeum Diecezjalnego w Siedlcach, to jeden z najcenniejszych dzieł sztuki w naszym kraju.
Efekty misternej konserwacji prezentowane są do 4 grudnia w Galerii Sztuki Polskiej XIX wieku w Sukiennicach, będących oddziałem Muzeum Narodowego w Krakowie. Następnie praca powróci do Siedlec, gdzie będzie prezentowane na stałej ekspozycji w tamtejszym Muzeum Diecezjalnym. Powodem, dla którego dzieło trafiło do konserwacji były m.in. niekorzystne zmiany w jego stanie zachowania. Szczególnie pociemniała i pożółkła warstwa werniksu, która pokrywała obraz, powodowała zafałszowanie autorskiej, chłodnej kolorystyki, tak typowej dla kompozycji ze. Św. Franciszkiem malowanym przez Mistrza z Toledo.

Trwające ponad sześć miesięcy prace prowadzone były przez interdyscyplinarny zespół, złożony z konserwatorów, fizyków, chemików i historyków sztuki. Prace rozpoczęto od kompleksowych badań fizyko-chemicznych, następnie na podstawie ich wyników oraz potrzeb wynikających z oceny stanu zachowania przeprowadzono konserwację i restaurację obrazu. Wykonano również stylową ramę, dzięki której obraz jest lepiej i atrakcyjniej eksponowany. Równocześnie pełni ona funkcję ramy mikroklimatycznej, zabezpieczającej arcydzieło zarówno przed dalszymi zmianami, jak i innymi potencjalnymi zewnętrznymi zagrożeniami.

Mimo, że konserwacja obrazu w 1974 roku przyniosła ważne odkrycia (w tym największe, jakim było odsłonięcie spod przemalowań autorskiej sygnatury Dominikos Theotokopulos), to jednak specjaliści z MNK mieli nadzieję, że im też uda się odkryć coś nowego. I nie zawiedli się. Najważniejsze z odkryć to odsłonięcie na marginesach płótna autorskiej warstwy malarskiej, skutkiem czego obraz powiększył się o 4 cm na szerokość i o 2 cm na wysokość. Ponadto odkryto trzecie słowo sygnatury El Greca – epoiei (wykonał). Można teraz przeczytać cały podpis: Δομήνικος Θεοτοκόπουλος ἐποίει (Doménicos Theotocópoulos epoiei). Odsłonięto też i wyeksponowano czerwone linie, które są promieniami Boskiego światła nakierowanymi na stygmaty świętego. Potwierdziło się także podejrzenie, że stygmat na habicie św. Franciszka nie był dziełem El Greca, lecz został namalowany później i konserwatorzy podjęli decyzję o jego usunięciu.
W ramach tygodniowej prezentacji dzieła zaplanowano dwa wykłady przybliżające prace konserwatorów. Pierwszy z nich odbędzie się 30 listopada o godz. 16.30 w Galerii Sztuki Polskiej XIX wieku w Sukiennicach, drugi zaplanowany jest na 4 grudnia o godz. 14, w tym samym miejscu.