ARTYSTA I SZTUKA – #28

21.00zł

grudzień – styczeń – luty 2018

120 stron w miękkiej klejonej oprawie.

Artyści numeru: Marco Grassi, Alvaro Castagnet, Maciej Siemoński, Wioleta Rzążewska, Dorota Kuźnik, Tewu, Henri de Toulouse-Lautrec, Władysław Ślewiński,  Giorgione

This slideshow requires JavaScript.

Na stanie

Opis produktu

Z przyjemnością oddajemy w Wasze ręce nowy zimowy numer kwartalnika Artysta i Sztuka pełen artystycznych inspiracji. W ramach cyklu Muzea i Galerie zagościliśmy w Nowym Sączu, omawiając dla Was historię, działalność oraz bogate zbiory Muzeum Okręgowego. Aż trzy artykuły poświęciliśmy na przypomnienie sylwetek wybitnych malarzy. Cykl otwiera renesansowa twórczość włoskiego mistrza Giorgione. Kolejno, pochyliliśmy się nad niezwykłą osobą Władysława Ślewińskiego, którego sztuka ukształtowała się pod silnym wpływem przyjaźni z Gauguinem oraz zawitaliśmy do nocnego XIX-wiecznego Paryża, aby podglądnąć przy pracy Henri Toulouse-Lautreca. W numerze jak zawsze nie zabrakło również spotkań ze sztuką współczesną. O nawiązaniu do dawnych mistrzów oraz mierzeniu się z silnymi emocjami i przeżyciami rozmawialiśmy z malarką Dorotą Kuźnik. O mocnym ładunku emocjonalnym opowiedziała nam również Wioleta Rzążewska, która inspiruje się fotografiami z rodzinnych albumów i tworzy syntetyczne obrazy o wielkiej sile oddziaływania. W świat surrealizmu zabrał nas Maciej Siemoński, autor szalonych wizji zaklętych w precyzyjnych rysunkach, a sztukę ulicy przybliżył zagadkowy Tewu, który niczym Banksy, w anonimowy sposób upiększa przestrzeń miast za sprawą umieszczanych noc rzeźb. Do rozmowy zaprosiliśmy również dwóch sławnych artystów zagranicznych: akwarelistę Alvaro Castagneta, wybitnego przedstawiciela tej wymagającej techniki, a także Marco Grassiego, który poprzez hiperrealistyczne portrety sięga wprost do duszy swoich modeli. Nie zabrakło również feletionu Marcina Kołpanowicza, który tym razem pochylił się nad problemem proweniencji polskiego godła.

Oczywiście nie zabrakło wiadomości ze świata sztuki. Mamy nadzieję, że zapowiedź nowego numeru zachęci Was do zakupu. Kwartalnik dostępny jest na naszej stronie, a także w sieci salonów Empik i InMedio.

Życzymy udanej i inspirującej lektury!

W numerze

DUALISTYCZNE OBRAZY LUDZKIEJ NATURY

Marco Grassi w hiperrealistyczny sposób ukazuje emocjonalną stronę duszy modela, którą łączy z jej ascetycznym i nadrealnym alter ego, budując pełne niejednoznaczności portrety. Powstałe w ten sposób hybrydy wymykają się prostym klasyfikacjom, wyznaczając nowy kierunek w malarstwie portretowym.

Fragment obrazu, nad którym obecnie pracuje Marco Grassi

SZTUKA ZACZYNA SIĘ OD UCZUCIA

„Akwarela to wielkie wyzwanie. Jest tajemnicą, która nieustannie pociąga. To trudna technika, to podróż, która nigdy się nie kończy”. O niegasnącej pasji do malowania, tajnikach dobrego warsztatu oraz recepcie na twórczą satysfakcję rozmawiamy z urugwajskim artystą Alvaro Castagnetem.

ALVARO CASTAGNET, Parisian corner, akwarela na papierze, 67 x 101 cm

SURREALNA DIAGNOZA RZECZYWISTOŚCI

Rysunki Macieja Siemońskiego to szalone, rozbudowane wizje, drobiazgowo ukazane za pomocą świetnie opanowanej kreski. Każda z nich opowiada odrębną historię, która stanowi surrealną i bezkompromisową diagnozę rzeczywistości. Czasami są one formą manifestu, a innym razem zaproszeniem do refleksji, lecz zawsze stanowią dla odbiorców impuls do tworzenia własnych interpretacji.

MACIEJ SIEMOŃSKI, Atomówki, rysunek tuszem na papierze, 50 x 40 cm

PRZESZŁOŚĆ ZATRZYMANA

Minimum detali, maksimum emocji – tak w skrócie opisać można syntetyczne malarstwo Wiolety Rzążewskiej. Artystka w swoim pracach sięga do różnych świadectw przeszłości, tworząc niezwykły zapis rozmaitych momentów ludzkiej egzystencji.

WIOLETA RZĄŻEWSKA, Weselnicy, olej na płótnie, 140 x 200 cm Artysta i Sztuka

TO NIE SĄ ŁADNE OBRAZKI

Malarstwo Doroty Kuźnik to nie tylko „ładny obrazek”, wręcz przeciwnie, czasami działając na widza celową deformacją bądź też bardzo odważnym tematem, nie pozwala mu na poddanie się łatwemu pięknu. Za to wciąga odbiorców w grę, działa na emocje, skłania do refleksji i zachęca do własnych poszukiwań. Artystka swoją sztukę wpisuje w nurt realizmu i figuracji, z powinowactwem stylistycznym okresu włoskiego  quattrocenta. Często nawiązuje dialog ze spuścizną sztuki dawnej, redefiniuje ikonosferę,  uwspółcześnia średniowieczne przedstawienia, stara się zmierzyć z bardzo trudnymi emocjami i traumami.

DOROTA KUŹNIK, Z cyklu Współczesne Madonny, olej na płótnie, 100 x 140 cm

HENRI DE TOULOUSE-LAUTREC

XIX-wieczny Paryż stanowi dla wyobraźni pociągający obraz, pełen pasji i skrajnych emocji. Będący światową stolicą kultury, miejscem  wyznaczającym  trendy, do którego tłumnie ściągały wybitne jednostki, artyści, pisarze i osobistości ze świata nauki. Wszystkich przyciągała sława i splendor tego wyjątkowego miejsca, choć nie wszyscy podążali w tym samym kierunku. Jednych pociągały wytworne przyjęcia i organizowany od 1884 roku Salon Niezależnych, na którym uznani artyści prezentowali swoją twórczość. Innych z kolei przyciągał półświatek artystyczny i klimat bohemy, a ten najlepiej można było poznać w owianej złą sławą północnej dzielnicy Paryża, Montmartre, gdzie królowało nocne życie, a miłość była cenioną walutą. To właśnie tę ścieżkę wybrało wielu uznanych malarzy poszukujących nowych trendów, a jednym z nich był Henri de Toulouse-Lautrec, artysta zaskakujący, którego życiorys, mimo tragicznego końca, stanowi stymulujące źródło inspiracji.

Henri de Toulouse-Lautrec, The Model Resting, 1889, J_ Paul Getty Museum, Los Angeles

KIM JEST TEWU?

Po tym, co powiedział w wywiadzie, nie przystoi przedstawiać go jako „gdyńskiego Banksy’ego”. A jednak, poza dobrym warsztatem i sposobem wyrazu, który nie pozostawia odbiorców obojętnymi wobec jego miejskiej twórczości, to właśnie owa tajmniczość i anonimowość przysporzyła mu sławy. Kim jest Tewu, artysta, który od jakiegoś czasu porzuca swoje rzeźby na ulicach miast?

TEWU, Chłopiec z Mariny, beton, wysokość 75 cm, Gdynia, 2016

KOCHAM POLSKĘ I GAUGUINA

Życiorys Władysława Ślewińskiego odbiega mocno od typowych encyklopedycznych biogramów. Artysta nie ukończył żadnej prestiżowej szkoły, nie urodził się w artystycznej rodzinie, a swoje powołanie do sztuki odkrył dość późno i zupełnie przypadkiem.  Okoliczności te nie przeszkodziły mu jednak stać się jednym z najpopularniejszych malarzy XX wieku.

Władysław Ślewiński, Czesząca się, 1897, Muzeum Narodowe w Krakowie, Artysta i Sztuka

GIORGIONE,

TAJEMNICZY MALARZ, SYMBOLISTA

„Duży wzrost, dużo zdolności oraz piękne i szlachetne obyczaje” – tak wygląd Giorgione’a opisał Giorgio Vasari, autor najsłynniejszych życiorysów włoskich malarzy, rzeźbiarzy i architektów. Jako jeden z nielicznych artystów był najbardziej tajemniczy, a wszystko za sprawą obrazów jakie tworzył. Kim był i dlaczego był taki sławny wkrótce po swojej śmierci? Czyżby przyczyniły się do tego renesansowe płótna, dziś jedne z najchętniej oglądanych na świecie?

Giorgione, Śpiąca Wenus, 1508-1510, Gemäldgalerie, Drezno

MUZEUM OKRĘGOWE W NOWYM SĄCZU

W bieżącym roku nowosądeckie muzeum obchodziło jubileusz 80-lecia działalności na terenie urokliwej Ziemi Sądeckiej. Największy w kraju zbiór prac Nikifora, malowniczy park etnograficzny, czy cenna kolekcja ikon z terenów Zachodniej Łemkowszczyzny – to tylko niektóre z atrakcji, które czekają na zwiedzających oddziały Muzeum Okręgowego w Nowym Sączu.

Matka Boża z Dzieciątkiem – Eleusa, tempera na desce, okład mosiężny, Rosja, XVIII_XIX w

ORZEŁ DO POPRAWKI

„Godłem Rzeczypospolitej Polskiej jest wizerunek orła białego ze złotą koroną na głowie zwróconej w prawo, z rozwiniętymi skrzydłami, z dziobem i szponami złotymi, umieszczony w czerwonym polu tarczy”. Art. 2. 1. Ustawy o godle, barwach i hymnie Rzeczypospolitej
Polskiej oraz o pieczęciach państwowych.

Denar Bolesława Chrobrego, XI w

 

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Dodatkowe informacje

Waga 0.5 kg

Recenzje

Na razie brak recenzji produktów.

Napisz pierwszą opinię o “ARTYSTA I SZTUKA – #28”