Promocja!

ARTYSTA I SZTUKA – #26

9.00

czerwiec – lipiec – sierpień  2018

120 stron w miękkiej klejonej oprawie.

Artyści numeru: Dino Valls, Aleksander Żywiecki, Jakub Różalski, Krzysztof Ludwin, Katarzyna Widmańska, Robert Proch, Piotr Pasiewicz, Jacek Malczewski

This slideshow requires JavaScript.

Opis

Letnie, pachnące drukiem wydanie magazynu „Artysta i Sztuka” jest już w sprzedaży. Jak zawsze odwiedzimy pracownie inspirujących artystów. Tym razem zajrzymy do madryckiego atelier Dino Vallsa, dla którego ludzkie ciało jest sceną, na której rozgrywa się metafizyczny dramat. Aleksander Żywiecki udowodni nam, iż pejzaż potraktowany w sposób tradycyjny, nadal potrafi zaskoczyć odbiorcę, a Jakub Różalski zabierze nas w swój malarski świat, w którym łączy historię z wizjami science fiction. Odwiedzimy też pracownię Krzysztofa Ludwina, dla którego malarstwo akwarelowe pełni rolę terapeutyczną, a Katarzyna Widmańska pokaże nam fascynujące fotografie pełne detali i światła zaczerpniętego z dzieł dawnych mistrzów holenderskich. W cyklu street art Robert Proch zaprezentuje nam swoje rysunki i prace malarskie, ale przede wszystkim wyjdziemy z nim w przestrzeń publiczną podziwiać jego monumentalne murale. Piotr Pasiewicz uchyli rąbek tajemnicy, jak dzięki swojej twórczości panuje nad chwilą. Poza twórczością współczesnych artystów, jak zawsze sięgamy do przeszłości i tym razem przypominamy twórczość Jacka Malczewskiego. Z cyklu muzea i galerie wybraliśmy się do wiedeńskiego Muzeum Albertina, w którym miłośnicy sztuki znajdą arcyciekawe zbiory dzieł sztuki. Na koniec Marcin Kołpanowicz opisze jak współcześni kuratorzy sztuki wydają wyrok śmierci na piękno.

Oczywiście nie zabrakło wiadomości ze świata sztuki. Mamy nadzieję, że zapowiedź nowego numeru zachęci Was do zakupu. Kwartalnik dostępny jest na naszej stronie, a także w sieci salonów Empik i InMedio.

Życzymy udanej i inspirującej lektury!

W numerze

METAFIZYCZNE IMAGINACJE

„Ludzkie ciało jest dla mnie sceną, na której rozgrywa się metafizyczny dramat – fascynującą i efemeryczną w swoim tymczasowym kształcie, który nas identyfikuje” – ta wypowiedź Dino Vallsa najlepiej charakteryzuje specyfikę jego twórczości. Mroczne obrazy, z których wyłaniają się pogrążone w metafizycznym bólu postaci kryją w sobie jednak nie tylko tajemnicę istnienia, ale także sekret warsztatowej maestrii. Zajrzyjmy do pracowni hiszpańskiego artysty, aby zobaczyć, jak powstają ponadczasowe obrazy ukazujące najciemniejszą stronę ludzkiej duszy.

Dino Valls, Limbus, olej na drewnie, 63 x 60 cm

PODSZEPTY NATURY

Obcowanie ze sztuką Aleksandra Żywieckiego ma w sobie coś z lekarstwa na skołatane nerwy  –  jedno i drugie działa kojąco i wprowadza w pożądany stan łagodności i wyciszenia. I choć wydawać by się mogło, że malarski pejzaż, zwłaszcza potraktowany tradycyjnie, nie potrafi już zaskoczyć, niebanalne prace artysty udowadniają, że nadal jesteśmy w stanie wzruszyć się podczas obserwacji otaczającej nas natury.

Aleksander Żywiecki, Studium chmur, olej na płótnie, 18 x 27 cm

JEST WE MNIE WIELE Z WILKOŁAKA

Malarstwo Jakuba Różalskiego owiane jest chłodem rodem z dalekiej Północy. Artysta nie przepada za tłumem, jaskrawymi barwami i kontrastami świetlnymi, tworząc imponujące prace, w których historyczne zainteresowania przeplatają się z wizjami wywodzącymi się z filmów i książek science fiction.

Jakub Różalski, Hussar, malarstwo cyfrowe, 2015

AKWARELOWE WIBRACJE MIASTA

Kompulsywne wypełnianie płaszczyzny papieru lub płótna odgrywa dla mnie rolę terapeutyczną. Jest jak czytanie książki – w odczuwalny sposób obniża poziom stresu i daje poczucie spełnienia – Krzysztof Ludwin.

Krzysztof Ludwin, Caltagirone, akwarela na papierze, 56 x 76 cm

KREOWANIE (NIE)RZECZYWISTOŚCI

Zawsze cień pociągał ją bardziej niż światło. Noc bardziej niż dzień, a to co pozostające w ukryciu, bardziej niż to co widzimy na co dzień. Katarzyna Widmańska od dziecka przesiąkała atmosferą artystyczną w rodzinnym domu. Rodzice – projektanci biżuterii obcowali z artystami, a Katarzyna odwiedzała galerie, wystawy i pracownie artystyczne. Tam mogła podglądać prace innych i szukać inspiracji. Inspiracji szukała również w książkach, szczególnie bajkach i opowieściach. Jedną z jej ulubionych bajek jest „Alicja w Krainie Czarów” Lewisa Carrolla.

Katarzyna Widmańska, Madonna Trójręka, 2013

ESTETYCZNA DYSCYPLINA

Rocznie realizuje od czterech do sześciu murali. To, jak twierdzi, niewiele. Większość swojego czasu poświęca pracy studyjnej. Jednak nie ilość, a jakość czyni artystę świetnym muralistą. „Ściany” jego autorstwa niczym nie odbiegają od precyzyjnych obrazów na płótnie, w których łączy wiele nurtów. Jednym z nich jest ruchomy obraz. Robert Proch opowiada o swoich inspiracjach i tworzeniu sztuki na ulicy.

Robert Proch, Omnia, Rouen, Francja, 2016

TRANSFORMACJE MATERIALNO-DUCHOWE

Jak niewielu jest ludzi żyjących tu i teraz, jak niewielu jest artystów, którzy zwracają na to uwagę. Świadomość bycia tu i teraz to największy sekret życia. Zbyt prosty, żeby ogółowi wydał się ważny. To właśnie ta świadomość jest najważniejsza. Prawie wszyscy o niej zapominamy. Piotr Pasiewicz, który zgodził się na osadzenie w tej rzeczywistości, swoją sztuką podkreśla wagę teraźniejszości.

Piotr Pasiewicz, Mattery deliverance, technika mieszana, 140 x 100 cm

GENIUSZ WŚRÓD SYMBOLI O JACKU MALCZEWSKIM

Ojciec symbolizmu w polskim malarstwie przełomu XIX i XX wieku, jeden z najpopularniejszych i najwybitniejszych artystów w naszym kraju.  Jacek Malczewski – ekscentryczny, bezkompromisowy, o nieposkromionej młodopolskiej wyobraźni, której dawał upust w niepowtarzalny sposób.

Jacek Malczewski, Błędne koło, 1895-1897, Muzeum Narodowe w Poznaniu

ALBERTINA

Na mapie artystycznych rozrywek Wiednia Muzeum Albertina to miejsce, które odwiedzić trzeba obowiązkowo. Unikatowe zbiory światowych grafik, prace Dürera czy malarskie arcydzieła modernizmu od Moneta do Picassa – wszystko to i wiele innych dzieł z pewnością zachwyci każdego miłośnika sztuki.

Muzeum Albertina, widok od frontu, domena publiczna

PRZERWANA EGZEKUCJA

W wielu filmach przygodowych i historycznych pojawia się dramatyczna scena: pluton egzekucyjny podnosi lufy w stronę skazańca, padają kolejne komendy, gdy nagle na spienionym koniu wpada posłaniec i wręcza dowódcy plutonu akt ułaskawienia. Dziś wyrok śmierci został wydany na piękno. Współczesnymi członkami plutonu egzekucyjnego są kuratorzy centrów sztuki nowoczesnej, którzy swymi kolejnymi projektami wystawienniczymi oddają w jego stronę, niecelne na szczęście, salwy; wystawy takie jak radomski pokaz „W poszukiwaniu piękna”, dowodzące, że piękno żyje i wciąż zachwyca, są jak ów posłaniec – anulują wydany wyrok, zatrzymują egzekucję.

Marcin Kołpanowicz, APAGE, 2017, pastel, 91 x 60 cm

NATCHNIENIE JEST KOBIETĄ CZĘŚĆ II

Natchnienie to cenny skarb artysty, niezbędny składnik wyróżniającego się dzieła. Nie sposób nie docenić wartości, jaką wnosiły w życie twórców kobiety-muzy, będące bodźcem do działania. Niejednokrotnie towarzyszyło im szaleństwo czy też nieokiełznana namiętność, jednak w dzisiejszej odsłonie tego nie znajdziemy, gdyż dziś królują kobiety opanowane – muzy znające swoją wartość, potrafiące ją wykorzystać, a także gdy przyjdzie odpowiednia pora odejść bez zbędnego hałasu, nierzadko z klasą jakiej by się po nich nie spodziewano.

Édouard Manet, Śniadanie na trawie, 1863, Musee d’Orsay, Paryż

 

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Informacje dodatkowe

Waga 0.5 kg

Opinie

Na razie nie ma opinii o produkcie.

Napisz pierwszą opinię o „ARTYSTA I SZTUKA – #26”

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *