Jeszcze tylko przez niecały miesiąc, do 28 sierpnia można podziwiać w warszawskim muzeum dzieła mistrzów renesansu. Wystawa „Brescia. Renesans na południu Włoch” to wyjątkowa okazja, aby stanąć oko w oko z 50 pracami takich artystów jak Tycjan, Rafael czy Lotto.
Na wystawie prezentowane są dzieła z Pinakoteki Tosia Martinenga w Brescii, z Accademii Carrara w Bergamo i z włoskich kolekcji prywatnych, a także kilkanaście płócien mistrzów lombardzko-weneckiego cinquecenta ze zbiorów polskich. Dopełnienie i jednocześnie ważny punkt ekspozycji stanowi obraz Rafaela (1483-1520) „Chrystus błogosławiący”. Rafael, najmłodszy z trójki genialnych artystów włoskiego renesansu, obok Leonarda i Michała Anioła uznawany był za boskiego malarza. Już za życia został okrzyknięty geniuszem, po śmierci zaś opłakiwali go w swych wierszach wybitni poeci. Jego malarstwo stało się symbolem renesansowej harmonii i miarą doskonałości. Wystawa pozwoli na porównanie dzieła tego wielkiego mistrza z obrazami współczesnych mu artystów działających na północy Włoch.
Dosso Dossi, „Jowisz, Merkury i cnota”,1524
Wystawa „Brescia. Renesans na północy Włoch” pozwala szerzej spojrzeć na samo zjawisko północnowłoskiego renesansu, ukazując różnorodność istniejących postaw artystycznych, oszałamiające bogactwo stylistyczne i ideowe tego czasu, a zarazem nadrzędne dla wszystkich nurtów zamiłowanie do prostoty i ładu. Oprawa plastyczna wystawy, powierzona znakomitemu scenografowi teatralnemu Borisowi Kudliczce, spełnia szczególną rolę. Pomaga ona dostrzec i zrozumieć, jakie były źródła i najważniejsze założenia renesansowego malarstwa Północnych Włoch. Projektowanie wystawy ma wiele wspólnego z teatrem. „Tu, podobnie jak w teatrze, ważna jest dramaturgia całej opowieści – powiedział Boris Kudlicka. – Muszą być też delikatne wskazówki prowadzące przez wystawę. Ważnym elementem jest zasada złotego podziału, który interpretujemy poprzez współczesną instalację u wejścia na wystawę” – dodał scenograf.
Obok dzieł malarstwa na wystawie znajdują się przedmioty z czasów renesansu: zbroje, kobierce, skrzynie weneckie, kabinety, wazy apteczne, talerze i szklanice ze szkła weneckiego; tworzą one naturalne tło i są próbą stworzenia klimatu wnętrz, w jakich w ówczesnych czasach obrazy się znajdowały. „Nie malowano przecież obrazów do muzeów, lecz do kaplic, kościołów, domów a nawet do alkowy” – zaznaczyła kuratorka Joanna Kilian.
Rafael, „Chrystus błogosławiący”, fragment, 1520
Wystawa pod Honorowym Patronatem Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej Andrzeja Dudy oraz Prezydenta Republiki Włoskiej Sergia Mattarelli, została zorganizowana przez Muzeum Narodowe w Warszawie we współpracy z Fondazione BresciaMusei i STart.