Opublikowano

NIEZWYKŁE JAPOŃSKIE DRZEWORYTY NA WYSTAWIE W WARSZAWIE

Japońskie drzeworyty newsy

Od 25 lutego w Muzeum Narodowym w Warszawie będzie można podziwiać światowej klasy kolekcję grafik japońskich ze zbioru Jerzego Leskowicza. Drzeworyty odznaczają się wyjątkową urodą i wartością artystyczną, stanowiąc unikatowy zbiór prac, niepojawiających się w żadnej polskiej kolekcji.

Ekspozycja zatytułowana „Podróż do Edo” zaserwuje zwiedzającym fascynującą wędrówkę po Japonii późnych lat osiemnastego i pierwszej połowy dziewiętnastego wieku, w historiografii zwanych epoką Edo (1600–1858). Prezentacja wyjątkowych w skali europejskiej prac dotyczyć będzie pierwszych wydań najsłynniejszych prac graficznych najwybitniejszych japońskich artystów ukiyo-e –  Toshusai Sharaku, Kitagawy Utamaro i Ando Hiroshige.

Newsletter 2

Wybrane  grafiki  tworzą barwną panoramę życia w dawnej Japonii, ukazując  krajobrazy dwóch  głównych szlaków komunikacyjnych łączących Edo z Kioto (cykle „Pięćdziesiąt trzy stacje na gościńcu Tokaido”, „Sześćdziesiąt dziewięć stacji na gościńcu Kisokaido”) oraz pejzaże  Edo (cykl „Sto widoków Edo”) i podobizny jego mieszkańców – portrety aktorów kabuki, wizerunki pięknych dziewcząt.

Utagawa Hiroshige (1797-1858), „Most Taikobashi i wzgórze Yuhinooka w Meguro”, 1857, drzeworyt barwny
Utagawa Hiroshige (1797-1858), „Most Taikobashi i wzgórze Yuhinooka w Meguro”, 1857, drzeworyt barwny

Ukiyo-e  to rodzaj malarstwa i drzeworytu japońskiego, funkcjonujący w swej typowej formie od połowy XVII wieku do początku okresu Meiji (1868). Ukiyo-e były plastycznym środkiem wyrazu społeczności „przepływającego świata” (ukiyo), powstającym w obrębie dzielnic rozrywki największych miast japońskich okresu Edo (1600-1867). Drzeworyt, obok popularnej literatury kibiyoshi i teatru kabuki, stanowiły jeden z trzech zasadniczych filarów kultury ukiyo.

Keisai Eisen (1790-1848), „Stacja Honjō, prom na rzece Kanna”, 1835 -1837, drzeworyt barwny
Keisai Eisen (1790-1848), „Stacja Honjō, prom na rzece Kanna”, 1835 -1837, drzeworyt barwny

Wyjątkowość zbioru Jerzego Leskowicza polega nie tylko na tym, że gromadzi kompletne cykle pejzażowe stanowiące arcydzieła japońskiego drzeworytu, ale również dlatego, że są to ryciny wyjątkowej urody i wartości, pochodzące z pierwszych wydań.  Wszystkie je zobaczymy w Muzeum Narodowym i będzie to wydarzenie szczególne, ponieważ w żadnej z polskich kolekcji – publicznych i prywatnych – nie ma takiego zbioru.

Wystawa „Podróż do Edo” potrwa do 7 maja 2017 roku.

Utagawa Hiroshige (1798-1858), „Stacja Shinmachi”, ok. 1835 -1842, drzeworyt barwny
Utagawa Hiroshige (1798-1858), „Stacja Shinmachi”, ok. 1835 -1842, drzeworyt barwny

 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *