Opis
Z wielką radością oddajemy w Wasze ręce wyczekiwany, 33 numer kwartalnika „Artysta i Sztuka”. Lekturę rozpoczynamy refleksją Michała Kołpanowicza, który przygląda się historii pomników, procesom ich powstawania, ale też zrzucania z piedestałów. Kolejno w cyklu Wielcy Artyści mamy dla Was aż dwa ciekawe teksty, w których przybliżamy twórczość Jeana-Auguste’a Dominique’a Ingresa oraz Jana Stanisławskiego. O swojej miłości do starego papieru i niezwykłych kolażach opowie nam Jana Sojka, natomiast Someart zabierze nas prosto na ulice miast, gdzie znajdują się jego rozpoznawalne, czarno-białe murale. W numerze czeka na Was także spotkanie z wyjątkową fotografią autorstwa Mateusza Żurowskiego, który za pomocą analogowego sprzętu wprowadzi Was w bardzo zmysłowy nastrój. Jak zawsze nie zabraknie także rozmaitego, świetnego malarstwa. Monika Siwiec opowie o swoich barwnych, dynamicznych pejzażach, a hiszpański akwarelista Eudes Correia zaprezentuje proste i jednocześnie doskonałe portrety, przedstawiające ludzi napotykanych na ulicy. W świat subtelności i kwiatowego piękna wprowadzi niewątpliwie malarstwo Zbigniewa Kopanii. Natomiast obrazy Michała Klimczaka, ulokowane niejako na przeciwległym biegunie, ukażą imponująca, chociaż katastroficzną wizję końca świata. Teksty dopełnia przybliżenie sylwetki malarza Bruno Altamayera, który w swojej twórczości dotyka m.in. problemów związanych z zagadnieniami ekologii i humanizmu. W numerze prezentujemy również kilka ciekawych wystaw, które miejmy nadzieję, będziemy mogli wkrótce ponownie zobaczyć na żywo.
Zapraszamy do inspirującej lektury!
W numerze
PORTRETY BOHATERÓW ULICY
Malowanie farbami wodnymi pozwala Eudesowi Correia’rze uchwycić ulotne piękno chwili i podkreślić nastrój portretowanych postaci. To jednak nie wystarcza rasowemu gawędziarzowi, który poprzez wizerunki cieszących się życiem ludzi pragnie opowiadać ciekawe historie. Z jakiego jeszcze powodu brazylijski akwarelista tworzy oryginalne portrety ulicznych bohaterów?
MAGIA OBRAZÓW PACHNĄCYCH PEONIAMI
Wykorzystanie eksperymentalnych technik tworzenia i doświadczeń wyniesionych z planu filmowego sprawia, że martwe natury Zbigniewa Kopani wykraczają poza hiperrealistyczną konwencję. Zastosowanie efektu trójwymiarowości, mistrzowskie operowanie światłem oraz precyzja w ukazywaniu detali pozwalają artyście kreować niemal sensualne kompozycje z kwiatami. Jakie jeszcze tajemnice kryją w sobie sugestywne obrazy z peoniami?
DRUGIE SPOJRZENIE
Zawsze poruszałem się pomiędzy skrajnościami: namiętnością i niezadowoleniem, tęsknotą za ludźmi i samotnością, pragnieniem światła i pożądaniem cienia, między aniołem a bestią. Bruno Altmayer.
PEJZAŻE KOŃCA ŚWIATA
Gęsty pył rozrzedza się, odsłaniając opustoszałe miasta, pozbawione zwierząt lasy i rozległe połacie suchych traw. W oddali, pośród rozbitych maszyn i wznoszących się ku niebu ruin, majaczy sylwetka ostatniego wędrowca, który samotnie przemierza wymierający świat. Dystopijne grafiki Michała Klimczaka to jednak coś więcej niż efektowny obraz zagłady. To także studium mrocznej strony człowieka, w której zapisana jest autodestrukcja mogąca zniszczyć naszą cywilizację.
JEAN-AUGUSTE-DOMINIQUE INGRES
XIX wiek był okresem burzliwych zmian – rewolucja francuska odcisnęła piętno nie tylko na życiu codziennym Francuzów, ale również na twórczości artystów. Jednym z artystów rozwijających swoje zdolności w tym burzliwym okresie był Jean-Auguste-Dominique Ingres – malarz, który przez całe życie próbował w swojej twórczości osiągnąć nieosiągalne – formę idealną.
MAŁE WIELKIE PEJZAŻE
Jeden z najwybitniejszych pejzażystów polskich. Wielki ciałem i sercem, pełen entuzjazmu do sztuki i otaczającego go świata. Nikt tak jak Jan Stanisławski nie potrafił malować natury, odsłaniając jednocześnie najskrytsze stany emocjonalne i uczucia z głębi duszy.
TĘSKNOTA DRUKOWANA NA STARYM PAPIERZE
Zawsze byłam otoczona reliktami przeszłości. Czuję ogromną wdzięczność i radość, że mogę używać przedmiotów, które kiedyś należały do moich bliskich. Stare kartki papieru są dla mnie najważniejsze. To od nich zaczynam proces tworzenia. Te nieprawidłowości na starym papierze to przecież my sami. O fotografiach, nocy i tęsknocie opowiada Jana Sojka.
MURALE JAK GRAFIKA
MONOCHROMATYCZNA TWÓRCZOŚĆ SOMEART
Styl artysty od pewnego momentu rozwijany jest świadomie. Na początku kształtowały go okoliczności. Tak było w przypadku czarno-białych murali Somearta. Jako początkujący twórca, wówczas jeszcze student, musiał zrezygnować z kolorowych farb ze względów finansowych, potem świadomie odszedł od koloru. Dziś jego charakterystyczne murale i plakaty są rozpoznawalne nie tylko w polskich miastach.
BARWNE WSPOMNIENIA Z PODRÓŻY
Malarstwo to dla mnie nierzeczywistość, którą możemy zobaczyć i dotknąć. Możliwość przekazania drugiej osobie swoich uczuć, wrażeń i myśli, w sposób całkowicie bezsłowny. To jednocześnie oderwanie się od przyziemnych spraw dnia codziennego. O pełnych dynamizmu i energii, wibrujących obrazach rozmawiamy z Moniką Siwiec.
ŚWIATŁO I MAGICZNY PYŁ
Mateusz Żurowski fotografuje dopiero od dwóch lat, ale publikowane w sieci zdjęcia od samego początku cieszą się ogromną popularnością i zbierają niezliczoną ilość zachwytów. Jego prace są magiczne, posiadają niezwykły nastrój i zdradzają ogromny talent twórcy.
Opinie
Na razie nie ma opinii o produkcie.