Artysta i Sztuka #21, malarstwo, rzeźba, grafika, street art, ilustracja, fotografia

ARTYSTA I SZTUKA – #21

5 z 5 na podstawie oceny 3 klientów
(3 opinie klienta)

21.00zł

luty – marzec – kwiecień  2017

Z wielką radością oddajemy w wasze ręce nowe, 21. wydanie naszego magazynu. W cyklu „Muzea i Galerie” odwiedzamy wyjątkowo dwie placówki. Z bogatego zbioru Muzeum Narodowego w Warszawie wybraliśmy i analizujemy monumentalne dzieło „Bitwa pod Orszą”, oraz prezentujemy kolekcje Muzeum Historycznego w Sanoku. Z cyklu „Wielcy artyści” przybliżamy postać jednego z najlepszych polskich pejzażystów, Józefa Chełmońskiego, który jako jeden z nielicznych potrafił dotrzeć do esencji polskości. Następnie odwiedzamy pracownię amerykańskiej artystki Zoey Frank oraz pochylamy się nad pełnymi przepychu fotograficznymi kolażami Krystyny Andryszkiewicz. O malarstwie porozmawiamy z pejzażystą Andrzejem Kacperkiem oraz Michałem Łukasiewiczem, który  przybliży nam swój świat barwnej melancholii.  Paulina Radziszewska opowie nam o pracy ilustratorki, a swoją kultową twórczość plakatową zaprezentuje Andrzej Pągowski, jeden z najważniejszych kontynuatorów polskiej szkoły plakatu. Na deser przedstawimy twórczość Mariusza Zdybała i jego magiczny świat kobiet, które są dla artysty niewyczerpanym źródłem inspiracji. Jak zawsze nie zbraknie także relacji i zapowiedzi najciekawszych wydarzeń ze świata sztuki.

Życzymy udanej lektury!

120 stron w miękkiej klejonej oprawie.

Opis

Zoey Frank, House Party, olej na płótnie, 172 x 193 cm

NOWY WYMIAR PERCEPCJI

Staram się myśleć o ogólnym wrażeniu, jakie wywołuje obraz. O tym, co widzisz, gdy przemierzasz muzeum i nagle coś przykuje twój wzrok z drugiego końca pomieszczenia, skłaniając cię do tego, abyś podszedł bliżej i się temu przyjrzał. Projektuję grę świateł i cieni oraz wrażenie potęgowane przez wybór palety barw. Chcę rozmieścić wszystkie elementy tak, by najlepiej przekazywały nastrój lub temat obrazu Zoey Frank.

Michał Łukasiewicz, Bez tytułu, olej na płótnie, 62 x 55 cm

BARWY MELANCHOLII

Precyzyjny warsztat Michała Łukasiewicza nie jest punktem wyjścia do fotorealistycznych realizacji. Choć artysta z powodzeniem mógłby pozwolić sobie na działania w tym obszarze, jego umiejętności podlegają pewnym eksperymentom. Postaci na jego obrazach stają się pozornym tłem dla abstrakcyjnych poczynań, zabawy plamą i kolorem, która na pierwszy rzut oka może sprawiać wrażenie przypadkowości. Uważny widz zrozumie jednak, że owe eksperymenty podkreślają nastrój obrazu – nieraz na zasadzie zgodności, innym razem na zasadzie kontrastu.

Andrzej Pągowski, Miś, 1980

CENZURA JEST W NASZYCH GŁOWACH

Plakaty Andrzeja Pągowskiego bardzo szybko zyskały wielką aprobatę w świecie sztuki, czyniąc go twórcą kultowym i rozpoznawalnym. Na swoim koncie artysta ma zarówno współpracę z m.in. Kieślowskim i Wajdą, jak również najbardziej znaną kampanię antynikotynową. Dziś opowiada nam o drodze do kariery i przekonuje, że choć żyjemy w pozornie wolnym kraju, nadal skazani jesteśmy na działanie cenzury.

Andrzej Kacperek, Lekka zima, olej na płótnie, 20 x 40 cm

DO MALOWANIA POTRZEBNY JEST SZCZERY POWÓD

O tym, że pejzaż powinien powstawać z autentycznej potrzeby serca rozmawiamy z Andrzejem Kacperkiem, dla którego sztuka to nieustanne wyzwanie i życiowa pasja. Artysta przekonuje, że w dziele sztuki wszystko jest równie ważne: temat, technika oraz malarskie detale.

Krystyna Andryszkiewicz, Z cyklu Motyle, modelka Katarzyna Figura – aktorka

KRYSTYNA ANDRYSZKIEWICZ – ZACHŁANNA NA SZTUKĘ

Skończona fotografia to za mało, żeby wyrazić namiętności i emocje, które nadają twórczy kierunek działaniom Krystyny Andryszkiewicz. Barokowy przepych, choć pozornie zdaje się być estetyką nie oddającą ducha współczesności, może mieć z nią więcej wspólnego niż na pierwszy rzut oka mogłoby się wydawać. Bo dualistyczne dylematy są wciąż obecne we współczesnej kulturze, a przerost formy to przecież jedna z charakterystycznych jej cech, w której przesyt podsyca zachłanność.

Józef Chełmoński, Babie lato, 1875

JÓZEF CHEŁMOŃSKI. PEJZAŻ PRAWDZIWIE OJCZYSTY

Polski malarz i ilustrator aktywny w Warszawie, Monachium i w Paryżu. Czołowy reprezentant realizmu poszukujący nieustannie nowych rozwiązań, nie bacząc przy tym na niepowodzenia i ostrą krytykę. Nikt tak jak on nie potrafił oddać uroku ojczystego pejzażu oraz z wielkim uczuciem stworzyć malarskiej opowieści o polskiej i ukraińskiej wsi.

Paulina Radziszewska, Papugi, akwarela i ołówek, 29,7 × 42 cm

ZACZAROWANY OŁÓWEK PAULINY RADZISZEWSKIEJ

Choć była o krok od bycia panią od plastyki, w życiu wybrała bardziej samodzielną drogę. W sztuce spróbowała już chyba wszystkiego, jednak okazało się, że najbardziej spełnia się w zawodzie ilustratorki i architekta wnętrz. O pasji do rysowania pielęgnowanej od najmłodszych lat rozmawiamy z Pauliną Radziszewską.

Rekonstrukcja warszawskiej pracowni Zdzisława Beksińskiego w Muzeum Historycznym w Sanoku, fot. Dariusz Szuwalski

MUZEUM HISTORYCZNE W SANOKU

Przepiękne ikony karpackie, kolekcja sztuki sakralnej, zbiory malarstwa współczesnego, czy w końcu słynna Galeria Zdzisława Beksińskiego – tym wszystkim poszczycić się może Muzeum Historyczne w Sanoku. Zabytkowa siedziba instytucji ulokowana została w zamku, którego początki sięgają aż XIV wieku i to właśnie jego bogate wnętrza stały się celem naszych muzealnych wędrówek.

 Bitwa pod Orszą, malarz z kręgu Lucasa Cranacha Starszego, 1525-1535, olej i tempera na desce dębowej (13 desek), 165 x 260 [187 x 283 x 14], ©Copyright by Piotr Ligier/Muzeum Narodowe w Warszawie

HISTORIA BITWY POD ORSZĄ

Zbiory Muzeum Narodowego w Warszawie liczą kilkaset tysięcy dzieł, a każde dzieło składające się na muzealną kolekcję niesie ze sobą plastyczną i historyczną wartość. Pośród spektrum zabytków warszawskiego muzeum znajduje się dzieło, które zasługuje na szczególną uwagę – obraz nieznanego renesansowego malarza, ilustrujący przebieg bitwy pod Orszą z 1514 roku. Monumentalna forma obrazu budzi zaciekawienie, zaś fabuła w nim opowiedziana porusza niczym historyczna powieść. Co jeszcze wiemy o „Bitwie pod Orszą”?

Mariusz Zdybał1

Mariusz Zdybał, Panspermia, olej na płótnie, 70 x 120 cm

CIEPŁY ODCIEŃ MELANCHOLII

Razem z artystą zajrzymy do świata kobiet. Znacie ten świat, wydaje się znajomy. Te kobiety nie są jednak zwykłe…To silne, charyzmatyczne, odrealnione boginie. Płyną po jeziorach, unoszą się pod niebem, dryfują wśród pól, lasów i łąk, odwiedzają wnętrza pustych pałaców czy przeglądają się w bogato zdobionych zwierciadłach. Artysta od ponad dwudziestu lat, przelewa na płótno swoją miłość i fascynację kobietami, które są dla niego niewyczerpanym źródłem inspiracji. Mariusz Zdybał twierdzi, że to właśnie one upiększają świat i bez nich nie wyobraża sobie swojej artystycznej przyszłości.

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Dodatkowe informacje

Waga 0.5 kg

Opinie: 3 o ARTYSTA I SZTUKA – #21

  1. 5 z 5

    :

    Ten numer jest najciekawszy, jak i najciekawsze są zapewne wszystkie inne, których nie czytałem podobnie jak tego… A dlaczego nie czytałem? Nie wiem, widać wiele w życiu mnie omija! Stąd też moje życie jest ubogie i uboższe jeszcze bardziej nawet i jakże puste bez wiedzy zawartej w tym kwartalniku, co chętnie nadrobiłbym już teraz i starał się będę z całego serca swego, z całych sił swoich i z całej duszy swojej, a wiedzę w nim zawartą miłował będę, jak siebie samego 🙂

  2. 5 z 5

    :

    Dlaczego ten numer uważam za najlepszy?
    Po prostu, nie może dać mi spokoju. Barwy Michała Łukasiewicza wychodzą z obrazów i eksplodują w głowie, zostawiając pytanie – jak to jest możliwe, żeby kilkoma plamami żywych, kontrastowych kolorów można było uczynić postaci kobiet tak realnymi, że wyglądają jak pomalowane przez autora, niczym kobiety Ylvisa Kleina. Prócz artykułu o Barwach melancholii, mogłam zgłębić wiedzę na temat sztuki Andrzeja Pągowskiego i dowiedzieć się o przytłaczającej cenzurze, którą obarczeni są artyści. Różnorodność tematyczna tego numeru kwartalnika jest oszałamiająca, od refleksji nad powodami potrzebnymi by malować, po o niekończącą się zachłanności na sztukę. Na dodatek, do eksperymentowania z technikami inspiruje wywiad z Pauliną Radziszewską. Pokazuje również jak warto jest wierzyć w siebie i dążyć wytrwale do celu. Na zakończenie, szeroki wątek poświęcony jest sanockiemu Muzeum Historycznemu, gdzie możemy znaleźć bogaty zbiór prac Zdzisława Beksińskiego. Ucieszyłam się, gdy zobaczyłam że Wasz magazyn poświęca kartki temu wspaniałemu miejscu, promując je i zachęcając do odwiedzenia, gdyż jestem z okolic i uważam, że muzeum godne polecenia 🙂 Takie must see, zwłaszcza dla podkarpackich miłośników sztuki, i nie tylko.
    Pozdrawiam!

  3. 5 z 5

    :

    Ten numer jest dla mnie najciekawszy ze względu na artykuł poświęcony twórczości Pana Andrzeja Kacperka. Bardzo lubię jego malarstwo a dzięki artykułowi mogłem bliżej poznać jego warsztat, stosowane techniki a przede wszystkim samego Pana Andrzeja jako artystę, dojrzałego, spokojnego, tworzącego z potrzeby piękne obrazy.

Dodaj opinię