Artysta i Sztuka #22, malarstwo, rzeźba, grafika, street art, ilustracja, fotografia

ARTYSTA I SZTUKA – #22

21.00zł

maj – czerwiec – lipiec  2017

Kolejny numer gotowy, więc serwujemy Wam nowe, 22. wydanie magazynu Artysta i Sztuka. W tym numerze wybieramy się dwukrotnie za granicę: odwiedziliśmy Australię, a  dokładnie pracownię znanego na całym świecie akwarelisty Josepha Zbukvica, który zdradza nam sekrety swojej pracy oraz ruszyliśmy na Białoruś, aby z Vladimirem Vilenchytsem porozmawiać o ponadczasowym charakterze pejzażu i martwej natury. Następnie wróciliśmy do kraju, żeby zanurzyć się w kolorowym klimacie obrazów Andrzeja Umiastowkiego. Nie zapomnieliśmy o młodym pokoleniu artystów, malarzy, które reprezentowane jest w tym numerze  przez Tomasza Poznysza i Jana Szczepkowskiego. Jak zawsze znajdą coś dla siebie wielbiciele fotografii – Agnieszka Prusak opowie nam o swoich nowych projektach, a po krótkiej przerwie wracamy do tematu street artu i prezentujemy sylwetkę NeSpoon, jej murale i instalacje, których głównym motywem jest koronka. W dziale „punkt widzenia” Marcin Kołpanowicz przybliży nam temat realizmu fantastycznego, który od dłuższego czasu zyskuje w Polsce na znaczeniu. Oczywiście nie mogło zabraknąć działu „wielcy artyści” w którym przedstawiliśmy sylwetkę Claudea Moneta. Na koniec w dziale „muzea i galerie” pierwsza część artykułu na temat paryskiego muzeum Luwr i jego historii.  Jak zwykle nie zbraknie także relacji i zapowiedzi najciekawszych wydarzeń ze świata sztuki.

Życzymy udanej lektury!

120 stron w miękkiej klejonej oprawie.

Artyści numeru: Joseph Zbukvic, Andrzej Umiastowski, Vladimir Vilenchyts, Tomasz Poznysz, Jan Szczepkowski, Agnieszka Prusak, NeSpoon, Claude Monet

Opis

AKWARELI NIE MOŻNA CAŁKOWICIE OSWOIĆ

Obrazy Josepha Zbukvica zachwycają miłośników sztuki na całym świecie, nasuwając niemal momentalnie pytanie o sekret tak idealnego operowania plamą. Choć mistrz akwareli nie zdradził nam swojego magicznego przepisu na sukces, jego doświadczenie oraz bezcenne rady dla wielu stanowić będą niezwykle istotny i wartościowy drogowskaz.

Jodeph Zbukvic, Near my studio, akwarela na papierze, 35 x 25 cm, 2017
Jodeph Zbukvic, Near my studio, akwarela na papierze, 35 x 25 cm, 2017

OKNO W GŁĄB SIEBIE

Punktem wspólnym pejzaży i martwych natur Vladimira Vilenchytsa jest ponadczasowość. Utrwalone na płótnach krajobrazy mogłyby równie dobrze istnieć teraz, jak i dwieście lat wcześniej. Podobnie jak przedmioty znalezione na targach staroci, które budują kompozycje w oparciu o intrygujący dysonans, uzyskiwany np. przez nonszalancko ułożony obrus.

Vladimir Vilenchyts, obrazy, malarz, malarstwo
Vladimir Vilenchyts, Luty, 80 x 120 cm, olej na płótnie

MALOWANIE JAKO PIERWOTNA POTRZEBA

Sztuka odróżnia nas od zwierząt. Jest pierwotną potrzebą, która wynika z emocji. Im bardziej zbliżymy się do tego pierwiastka, tym większe  prawdopodobieństwo, że złapiemy dobry kontakt z tym co w nas jest. Andrzej Umiastowski poszukuje tego poprzez kontakt z naturą. I jak mówi, tylko przez czucie i zrozumienie można przekazać coś odbiorcy. Swoją twórczością już nie wojuje, bo pokazywanie pozytywów jest również wartością i najpiękniejszą formą znalezienia się w rzeczywistości. Jego pierwsza wystawa odbyła się w Grand Palais, odniósł duży sukces za granicą, sprzedał około trzech tysięcy obrazów i od ponad dwudziestu lat nie udzielał wywiadów. Dla nas zrobił wyjątek.

Andrzej Umiastowski, gdańsk, malarz, obrazy, cena
Andrzej Umiastowski, Molo, olej na płótnie, 100 x 150 cm

ŚWIĘCI NOSZĄ TATUAŻE

Twórczość malarska Tomasza Poznysza nierozerwalnie łączy się i przeplata z konserwacją dzieł sztuki. Artysta wszystkie techniczne zagadnienia i umiejętności wykorzystuje w swoich pracach, polemizując z dawnym malarstwem i nadając mu tchnienie nowoczesności, niepozbawione groteskowego i żartobliwego tonu.

Tomasz Poznysz, Śniadanie u Yody, olej na płótnie, Φ=100 cm, 2014
Tomasz Poznysz, Śniadanie u Yody, olej na płótnie, Φ=100 cm, 2014

POWIDOKI SOCREALIZMU

Zapowiedź czegoś, co ma się wydarzyć, to nawet więcej niż samo zdarzenie. Lubię to przeczucie, tę iskrę niepewności, a jednocześnie uczucie, że doskonale wiemy, że będzie to coś niezwykłego. Takie jest malarstwo Jana Szczepkowskiego. Jest zapowiedzią czegoś, albo niedopowiedzeniem. Sam autor również nie daje nam odpowiedzi, tylko intryguje i zachęca do patrzenia.

Jan Szczepkowski, malarstwo, artysta i sztuka, socrealizm
Jan Szczepkowski, Zmysły, olej na płótnie, 150 x 120 cm

ŻYCIE JAKO PODEJMOWANIE

RYZYKA PRAWDA JAKO EFEKT UBOCZNY

Konsekwentna i szczera do bólu. We wszystkim co robi, a szczególnie w swojej fotografii, w której lubi balansować na granicy, uwidaczniać ambiwalencję. Sfotografowała więźniów we wrocławskim zakładzie karnym, ludzi, których przypadkowo odwiedzała w ich mieszkaniach czy chorych w hospicjum. Po wielu latach eksplorowania tematów trudnych sięgnęła po coś lżejszego – taniec. Ale i w tym obszarze spojrzenie Agnieszki Prusak jest równie ostre i surowe, nie wolne od tak znamiennej dla niej dwuznaczności.

Agnieszka Prusak, fotografia, reporterska
Agnieszka Prusak, Diminuendeo, 2017

BETON I KORONKI

SZTUKA ULICY WEDŁUG NESPOON

Efemeryczna lekkość koronki kontrastuje z surowością betonowej ściany czy chodnika, a jej biel odciąża przytłoczone codziennym zgiełkiem miasto. Murale i instalacje NeSpoon, których głównym motywem jest właśnie koronka, powstają nie tylko na ścianach budynków miast na całym świecie. Dopełniają też naturalny krajobraz czy wchodzą w dialog z zabytkami. Dlaczego koronka? Bo jej symetria stanowi uniwersalny język, czytelny pod każdą szerokością geograficzną.

Bobowa, Polska, fot. Stanisław Malec
Bobowa, Polska, fot. Stanisław Malec

KOLOR JEST MOJĄ OBSESJĄ,

RADOŚCIĄ I CIERPIENIEM

O MALARSTWIE CLAUDE’A MONETA

„Codziennie odkrywam w świecie coraz to piękniejsze rzeczy. Samo to sprawia już, że czuję się odurzony. Ja jednak chciałbym to wszystko namalować i od tego nadmiaru czasami pęka mi głowa” – Claude Monet.

Claude Monet, Lilie wodne i most japoński, 1897-1899
Claude Monet, Lilie wodne i most japoński, 1897-1899

REALIZM FANTASTYCZNY
I ZREALIZOWANE FANTAZJE

Uczestniczyłem ostatnio wraz z Jarkiem Jaśnikowskim, Edkiem Szutterem i Jackiem Szykarczukiem we wspólnym malowaniu obrazu „Magiczna Legnica” w Akademii Rycerskiej w Legnicy. Podczas konferencji prasowej zorganizowanej na zakończenie tego wydarzenia jedna z dziennikarek w skierowanym do mnie pytaniu zawarła sugestię, że realizm fantastyczny jest ostatnio „na topie”. Próbowałem zaprzeczać, mówiąc, że sztuka fantastyczna od zawsze towarzyszyła sztuce „mainstreamowej”, ale jako zjawisko niszowe, nigdy pierwszoplanowe; stanowiła wyraz marzeń, tęsknot i lęków swej epoki, trudnych do uchwycenia w przekazie realistycznym, lecz nie wybijała się na pierwszy plan. Gdy to mówiłem, uświadomiłem sobie, że nie mam do końca racji.

Claus Brusen prezentuje swój obraz Jego Królewskiej Wysokości księciu Danii Henrykowi
Claus Brusen prezentuje swój obraz Jego Królewskiej Wysokości księciu Danii Henrykowi

„MIESZKANIE MOJE ZMIENIA SIĘ W MUZEUM”
O KOLEKCJI SZTUKI GABRIELI ZAPOLSKIEJ

Gabriela Zapolska to nie tylko autorka „Moralności Pani Dulskiej”, ale również aktorka marząca o sławie równej Heleny Modrzejewskiej. Przybycie do Paryża w 1889 roku miało być momentem przełomowym w jej karierze artystycznej i w istocie takim się stało – dramatopisarka i aktorka stała się również opiniotwórczą publicystką, popularyzatorką impresjonizmu i symbolizmu oraz wizjonerską kolekcjonerką.

Paul Sérusier (1864-1927), Panneau bretońskie z krowami, 1894, gwasz i tempera na płótnie, 35 x 60 cm, ©Copyright by Krzysztof Wilczyński/Muzeum Narodowe w Warszawie
Paul Sérusier (1864-1927), Panneau bretońskie z krowami, 1894, gwasz i tempera na płótnie, 35 x 60 cm, ©Copyright by Krzysztof Wilczyński/Muzeum Narodowe w Warszawie

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Dodatkowe informacje

Waga 0.5 kg

Recenzje

Na razie brak recenzji produktów.

Napisz pierwszą opinię o “ARTYSTA I SZTUKA – #22”